Arte e vino 0

Sztuka i wino. Zdaje się, że w tym ostatnim musi być pewna tajemnica, skoro w ekspresji artystycznej tworzonej na przestrzeni wieków odnajdujemy tak wiele motywów bachicznych. Jak duże jest nasycenie sztuki przez kielichy Dionizosa i Bachusa uświadomiła wystawa pod tytułem „Sztuka i wino”, która odbyła się w ubiegłym roku w Weronie. Miasto szekspirowskich kochanków gościło obrazy wielkich mistrzów, takich jak Bellini, Caravaggio, Rubens, Tintoretto, Tycjan, Goya, Manet, Degas czy Picasso. Werona została wybrana na miejsce wystawy z uwagi na jej status winiarskiej stolicy Włoch. To właśnie tu odbywają się największe targi winiarskie Włoch – Vinitaly.

Andrea Commodi – Baccio Ciarpi San Benedetto benedice il vino avvelenato

Wystawa była pomyślana jako podróż, która zaczyna się od skrzyżowania dwóch kluczowych dla cywilizacji europejskiej pojęć – sztuki i wina. Podróż, którą na płótnach wielkich mistrzów widzimy w kiściach winogron, kielichach, którymi wznoszone są toasty, w postaci Chrystusa, który nadał winu i winorośli symbolicznego znaczenia, winobraniu, orszakach satyrów, kroczących przed pijanym Bachusem, w przedstawieniach Bachusa triumfującego, Bachusa z Arianną, Bachusa młodego i pięknego, czy też starego i wyniszczonego hulaszczym trybem życia, ale także w pokorze wobec natury, w pochwale witalności czy cudzie wegetacji. 

Arte e vino, bo taki był włoski tytuł wystawy, to także podróż między sacrum i profanum, jako że wino jest z jednej strony na stałe związane z liturgią katolicką, z drugiej zaś jest motywem przewodnim wszelkich bachanaliów, które obrazowali wielcy mistrzowie na przestrzeni wieków. Wino zostało tu ukazane w całej swojej ambiwalencji. Od scen biblijnych, czyli przemiany na weselu w Kanie Galilejskiej, przez pełne puchary stojące na stole podczas Ostatniej Wieczerzy po pijatyki i sodomię, które im towarzyszyły dionizyjskim ucztom. Ambiwalentną figurą zdaje się być także sam Bachus – bóg pijaństwa i szaleństwa, ale także żyzności ziemi oraz ten, który otacza opieką wszelką kreację i artystów. Mistrzowie pędzla i dłuta widzieli więc w winie zarówno element mistyczny, jak i ludzkie słabości.

Ta wielka kumulacja sztuki wokół motywu winnego grona to także bez wątpienia meandryczna wędrówka pomiędzy zmysłami: powonieniem, kiedy nos zbliża się do kieliszka, wzrokiem, kiedy oko dostrzega odcienie czerwieni, smakiem, kiedy zamoczymy w winie usta, w końcu słuchem, kiedy kontemplując niektóre płótna i lekko mrużąc oczy, zaczynamy słyszeć odgłosy biesiady i śpiewów oraz dotykiem, kiedy dłoń czuje chłodną czaszę pucharu.

Pier Francesco Mola Bacco, Allegoria del Gusto

Wystawa miała trwać od kwietnia do sierpnia, ale została przedłużona do września 2015 z uwagi na duże zainteresowanie. Wystawie towarzyszyły także degustacje, prowadzone przez zawodowych sommelierów, co także przyczyniło się do sukcesu tego wydarzenia kulturalnego. Tym, którym nie udało się odwiedzić Palazzo Della Gran Guardia di Verona w ubiegłym roku pozostaje nadzieja, że wystawa w takim kształcie gdzieś, kiedyś zaistnieje raz jeszcze. 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl