Kategorie blog
Chmura tagów
10 lat Słonecznej Winnicy 0

Pierwsza myśl – kiedy to minęło?! Dopiero co świętowaliśmy 5 urodziny Słonecznej Winnicy, a w sobotę, 31 sierpnia 2019 roku "stuknęło" 10 lat od założenia firmy. To była świetna dekada, a ostatnie 5 lat obfitowało w nowości, takie jak degustacje, targi winiarskie, własny import z butikowych winnic, nowe enoturystyczne destynacje i nową... konkurencję!

Zmiana barw

W 2014 roku poczuliśmy, że estetyka logo firmy odrobinę trąci myszką i potrzebne jest jej odświeżenie. Rustykalne klimaty ustępowały wtedy uproszczonym i przejrzystym wzorom i taki też trend zaczął panować w organizacji stron internetowych, w tym sklepów on-line. Wraz z p. Maćkiem Kuczmarskim z firmy Forma Wyrazu stworzyliśmy nowe logo, które cieszy oko od 2015 roku i mamy nadzieję – jest znakiem rozpoznawczym Słonecznej Winnicy.

Logo firmy do połowy 2015 roku (u góry) i nowe logo (u dołu).

Promocja wiedzy winiarskiej poprzez degustacje

Nie ma nic bardziej naturalnego i ciekawego, jak nauka poprzez doświadczanie. I to najlepiej połączona z miłą zabawą! Na fali wzrastającej popularności wina jako hobby rzeczą naturalną była popularyzacja w Polsce uczestnictwa w degustacjach winiarskich i spędzania wolnego czasu na zgłębianiu tajemnic enokultury. Słoneczna Winnica postanowiła dołożyć swoją cegiełkę do edukacji społeczeństwa i odpowiedziała na zapytania Klientów o degustacje nawiązaniem współpracy z Pałacem w Jabłonnie. Wierzymy, że piękne wnętrza pomogły stworzyć niezapomnianą atmosferę i poczuć się wyjątkowo podczas „Pałacowych spotkań z winem”. Pierwszy podstawowy kurs wiedzy winiarskiej miał miejsce 17 października 2014 roku i tego dnia wieczór był magiczny! Mgła spowiła drzewa parku tworząc baśniowy nastrój i zaglądała przez okna Sali Pompejańskiej, gdzie płynęła smakowita i ożywiona opowieść o winie...

Fot. A. Siergiej-Wodzyńska: Pałacowe spotkanie z winem, 2014r.

Natura nam sprzyja

Właśnie wspominaliśmy pierwszą, niezwykłą degustację... Ale Słoneczna Winnica to także winnica założona na Mazowszu w 2009 roku. Nie wszystkie początkowo zasadzone krzewy przyjęły się, ale te, którym udało się przetrwać początki, mroźne polskie zimy i dużą ilość deszczu – cieszą właścicieli plonami. Z przymrużeniem oka możemy także się przyznać, że i frapują w przypadku nadmiernej obfitości zbiorów (lato 2019 bywało bardzo gorące!), ale znaleźliśmy świetne rozwiązanie. Z pomocą tłoczni naturalnych soków Sad na Zapieckach z ok. 300 kg ręcznie zbieranych owoców otrzymaliśmy ponad 200 litrów soków, które trafiły do wygodnego opakowania typu bag in box i będą u nas dostępne.

Fot. R. Wodzyński: Najlepsze zbiory winogron odmiany Bianca - 2013 rok.

Fot. R. Wodzyński: Winobranie, wrzesień 2019r.

Fot. R. Wodzyński: Dostawa winogron Słonecznej Winnicy do gospodarstwa rolniczego i tłoczni soków "Sad na Zapieckach", 2019r.

Zanim jednak dorodne winogrona Cascade, Sevar czy Bianca trafiły do tłoczni – uświetniły obchody 10 urodzin Słonecznej Winnicy, kiedy to można było spróbować odmian wcześniej wymienionych, ale także i innych – bardziej deserowych. Ogołocone ogonki z kiści ewidentnie świadczyły o tym, że atrakcja ta spotkała się z uznaniem Gości! To było piękne popołudnie i uroczy wieczór – można było się napawać końcem słonecznego lata, które przyniosło upał i ciepłą noc oraz mnóstwo opowieści o winie, podróżach i życiu.

Fot. A. Siergiej-Wodzyńska: Winogrona w przydomowej winnicy tuż przed zbiorem, 2019r.

Fot. D. Siergiej: Urodzinowy tort z okazji 10-cio lecia powstania Słonecznej Winnicy. 31.08.2019r.

Poszukiwania

Nie byłoby Słonecznej Winnicy bez jej Klientów i naszych starań, aby zapewnić im dostęp do takiego wina, jakie sami chcielibyśmy kupować. Dlatego w 2016 oraz 2017 roku uczestniczyliśmy w targach winiarskich we Włoszech i Hiszpanii w poszukiwaniu pereł, które wyłowimy z morza masowej produkcji (oraz niekiedy kiczu) i z dumą przywieziemy ze sobą do Polski. Tak przykładowo znaleźliśmy winnice Tiberini czy Trequanda, których jesteśmy jedynym dystrybutorem na lokalny rynek, ale na półkach naszego sklepu kryją się również inne butelki z fascynującymi historiami – po prostu zapraszamy w odwiedziny!

Fot. A. Siergiej-Wodzyńska: Hiszpańskie targi winiarskie Fenavin 2017r. - jedno ze stoisk wystawców oraz przykładowa odsłona wina z hiszpańskiego, zapomnianego szczepu bobal.

Świat wina to także nowe trendy, które śledzimy w publikacjach branżowych oraz obserwujemy u producentów. Slow wine, wina biodynamiczne czy wegańskie są coraz bardziej rozpoznawalne i poszukiwane przez klientów sklepów specjalistycznych. Na nowej fali odwrotu od produktów masowych i odkrywania na nowo tego, co tradycyjne, wschodzącą gwiazdą jest hiszpański szczep bobal – który z przyjemnością promowaliśmy poprzez degustację porównawczą podczas imprezy 10-cio lecia firmy.

Fot. A. Siergiej-Wodzyńska: Włoskie targi winiarskie Vinitaly w 2016 roku odbywały się po raz 50-ty.

Fot. A. Siergiej-Wodzyńska: Vinitaly Bio - dział targów winiarskich poświęcony winom organicznym. 2016r.

Nowa konkurencja

Analizując historię Słonecznej Winnicy nie sposób nie napomknąć, że rynek winiarski w Polsce przez ostatnią dekadę bardzo się zmienił. Stało się tak za sprawą podróży rodaków do krajów o długiej historii winiarstwa i "importu" do ojczyzny oczekiwań, co do kultury picia alkoholu oraz podpatrzonego sposobu życia. Wiedza wrosła, zapotrzebowanie wzrosło, a wraz z popytem podaż - sieci dyskontów spożywczych nie posiadały kiedyś dedykowanych działów z winem, a dziś jest to normą w wielu, nawet mniejszych sklepach. Jak każde zjawisko ma to swoje złe i dobre strony - skupimy się na tych drugich, bo Przyjaciół Słonecznej Winnicy nie trzeba przekonywać, że bardzo tani napój winopodobny to produkt wątpliwej jakości. Cieszymy się, że wino staje się coraz popularniejsze, a nierzadko osoby, które poprzez dyskonty odkryły świat wina, przychodzą do sklepów specjalistycznych, aby na dobre wsiąść na statek i wypłynąć na szerokie wody enologicznego oceanu - a my poprzez zaopatrzenie ich w żagle, liny i wiosła określamy swoją misję.

Fot. A. Siergiej-Wodzyńska: Rzeka Douro w Porto, Portugalia, 2018r.

I co dalej?

Od naszych Gości (oprócz wielu akcesoriów i krzewu róży do winnicy) otrzymaliśmy życzenia jeszcze wielu dziesięcioleci dla firmy – kiedyś w końcu wybierzemy się na emeryturę, ale to jeszcze nie teraz i już pracujemy nad nowym sezonem prezentowym, wspieramy kolejne pary narzeczonych w doborze win na wesele, przygotowujemy degustacje i planujemy kolejne wyjazdy, z których przywieziemy historie zamknięte w butelce...

Fot. A. Siergiej-Wodzyńska: Drzwi Słonecznej Winnicy są zawsze dla Was otwarte!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu